Staffli

Alla inlägg den 14 januari 2014

Av B - 14 januari 2014 16:17

Hejsan :)


Inskolning på dagis så projekt skanna block får tyvärr vänta tills barnen besöker sin far ^^ Men tänkte ändå göra ett inlägg, om en tavla jag målade i höstas, den för mig speglar främst färgerna jag möttes av i Borlänge, har ni aldrig slagits av det faktum att färger i naturen aldrig tycks skära sig, dom samspelar oavsett och tonar in i varandra som om det vore det mest självklara här i världen, som att asfaltsgrått och nyponrött alltid har tyckt om varandra.


Denna tanke fick mig att börja observera, jag gick promenader, tog bussen och lät ögonen ta in de explosiva förändring som sker runt oss varenda höst, jag fick se sprakande pippigult, en primärfärg, vacker som få, gå från sitt explosiva livliga gula, till ljust orange, orange sedan riktigt apelsinorange, och när jag tittar högst upp i trädet, vad ser jag då? jo gröna löv, hela trädet var ett skådespel som dansat så självklart från sekundär till primär och över till sekundär färg igen.  Mmm. .. Ögongodis för färgälskare. .  


Jag inspirerades av detta och tänkte, kan jag göra en tavla med dessa kontraster utan att det skär sig? Där jag får med denna otroligt vackra dans av färger?


Mja, jag var tveksam, lade  ner tid på att fundera ut min teknik, hade en "ful" tavla jag gjort som behövdes målas om så det fick bli denna, färgerna stämde bra överrens med den grund jag behövde.


Jag kladdade länge med penseln tills jag kom på den briljanta iden att använda mig av #microfiberdukar , dessa ger samma effekt som #disksvampar när man #målar , men färgen tonas ut mjukare, och kontrasterna blir så självklara som man önskar, det var dock knepigt, hade #färg från #panduro , deras #akryl är något vattnigare än den man finner på #dollarstore och den torkar betydligt fortare!


Så jag fick med andra ord vara snabb.


Slutresultatet blev detta: En tavla som får mina tankar att vandra till regniga dagar, vaniljte och den jordiga doften från fallna löv . Återigen min kamera suger    så bilderna känns mörka och korniga, ger inte tavlan rättvisa. .


Men men :)


     


// Becca



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards