Staffli

Direktlänk till inlägg 3 februari 2014

Lite mer om porträttet och familjen knas

Av B - 3 februari 2014 19:17

Denna dag var också en lång dag, gymmade med min väninna V och blev nerstirrad av en äldre herre på säkerligen 60+, det var mindre trevligt, men men ^^ Ut över hämta och lämna skruttisarna på dagis så var min lilla treåring en stor tjej på vägen hem som skulle minsan "köööööra vagnen mamma!" och sitta i ett stort säte på bussen <3 Lilla tjejen börjar bli så stor   


Gluffsade i mig resterna av pizzasalladen idag, gud den var så sjukt god efter att fått dragit sig i 24h, kommer helt klart att göras om flera gånger, kanske till och med redan i morgon?    Hehe.. Men iaf nog om mig och familjen knas   


Tog mig tid att arbeta lite mer på porträttet som sagt, jag tar det i små steg nu, så jag ökade kontrasten vid ögat, tänkte att jag har det som utgångspunkt innan jag arbetar mig vidare, la även en grund för skuggningen på  den högra halvan av ansiktet, där märker jag ut dom ljusaste och mörkaste partierna, detta har jag märkt ger fruktansvärt bra resultat.


 


Som ni kan se så är ögat med defiinerat men det är SJUKT MKT kvar att göra bara på det lilla som är ritat. .. . Men men :) Jag la lite tid på näsan idag, arbetade fram en näsborre som är relativt rätt placerad, dock så är ögats vinkling lite off, men jag tror att detta inte lär märkas allt för mycket när allt är på sin plats sen, lr ja, jag hoppas på att det inte ska synas så hemskt mycket.


Något jag är rädd för, är att min syster inte kommer känna igen sig själv i denna sen, det kommer bli det ultimata testet för att se om jag har lyckats.


Vidare så tänker jag även skriva lite om pennorna, knådgummit och mitt skuggningsverktyg "stompen". Nu tänker säkert ni, varför använda en stomp när jag kan ta fingret? Okej, fingret fungerar bra, men dock inte vid ansikten, kroppar och kroppsdelar, detta då fingret släpper ifrån sig fetter, dessa fetter lägger sig som en hinna på ditt papper och gör inte bara skuggan smetigt grå utan även omöjlig att sudda, med stompen kan du även ge en illusion av konturer i din skuggning, ögat får "linjer" att följa vilket gör kinden mer avlång och hakan mer rundad, den gör också så du kan skugga väldigt små delar samt hjälper dig att mjuka upp övergången mellan ljust och mörkt.


Pennorna som jag använder är  4H, F, 2B, 3B Dessa är två väldigt hårda pennor (4H, F) och två relativt mjuka (2B, 3B), dom hårda pennorna gör så du kan arbeta fram smala detaljerade ljusa linjer, som i ögat och näsan, dom kan du även använda dig av för att göra ljusare skuggade partier där du inte vill använda dig av enbart stompen. B pennorna, som är mjukare är dom som ger ifrån sig mest blyerts och där av även mörkare, att dom inte är allt för mjuka som tex (8B) är för att detta är endast ett lager av flera med skuggning, detta då det är väldigt svårt att sudda och korrigera skuggning som gjorts för mörk.


3B är en av mina favoriter, med denna penna kan du enkelt med lite övning göra alla nyanser, den är verkligen mångsidig och lätt att arbeta med, verkligen en penna jag rekomenderar för nybörjare :) Detta var också den jag använde mig av när jag slängde mig in i konstens värld.   


Det sista som även visas på nedanstående foto är mitt älskade knådgummi   Så, varför knådgummi och inte ett suddgummi? Jo, knådgummit är mjukt, ungefär som häftmassa, du kan inte bara forma ditt sudd efter behov, som tex smalt för sudd i ögat lr brett för större ytor, du kan även gradvis dutta bort nyans efter nyans på de delar som blivit för mörka, du kan arbeta ut linjer så dom tonas ut och göra otroligt snygga ljusa partier/slingor i hår som gör det galet verkligt. Låt knådgummit bli en trogen och kär vänn i din strävan efter att avvancera, det kommer att hjälpa dig :)


 


// Becca





 
 
Ingen bild

.

4 februari 2014 21:02

första tanken va " det ser precis ut som theresé "

B

5 februari 2014 12:06

jao d är ju syrran

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av B - 17 mars 2014 10:04

Nu va det ett tag sedan som sagt, jag har inga ursäkter och ingen förklaring till varför, en tillfällig brist på inspiration kanske? Eller bara jag som känt att egentid behövdes, jag har funderigar på kommande inlägg, har sett att återbruk är av ett ...

Av B - 14 februari 2014 10:12


                                                            
                                              Alla hjärtans dag, en dag att tillägna vackra känslor, inte enbart kärlek till en partner men även kärleken till familj, vänner och släkt....

Av B - 7 februari 2014 17:02

Idag så tänker jag prata lite om Kurbits =)    Anledningen till att jag vill prata om kurbits är för att jag som dalkulla har växt upp med detta, vackra färgstarka blommor med symmetri och balans i fokus. Detta har ett djupt rotat historiskt värd...

Av B - 6 februari 2014 09:44

Dagens inlägg får handla om min kärlek för abstrakt konst, abstrakt konst är enklast förklarat som ett icke konkret objekt som variera ut efter åskådaren och dess uppfattning av konstnärens verk. För mig så måste den abstrakta konsten kittla sinnet, ...

Av B - 5 februari 2014 08:43

Idag blir det ett personligt inlägg, för er läsare som inte känner mig så gick min pappa hastigt bort i början av 2013, Den 9de Januari för att vara mer exakt, en hjärtinfark, far hade varit sjuk ett tag och vi hade precis förlorat vår älskade gammel...

Ovido - Quiz & Flashcards