Staffli

Direktlänk till inlägg 7 februari 2014

Kurbits

Av B - 7 februari 2014 17:02

Idag så tänker jag prata lite om Kurbits =)


 Anledningen till att jag vill prata om kurbits är för att jag som dalkulla har växt upp med detta, vackra färgstarka blommor med symmetri och balans i fokus. Detta har ett djupt rotat historiskt värde för dalarna och även i religion. Ett kulturarv helt klart. Det som gör att jag tycker om kurbits är så klart färgerna och dessa kombinationer av blå, röd grön och gul i dom äldre motiven, men även modern kurbits är otroligt vacker, där är det djärvare och starkare kombinationer som ger dessa fantasifulla blommor liv :)


Här ser ni två otroligt vackra muggar från Stockholm Bombay project http://www.stockholm-bombay.se/ :)


 


Konst sträcker så långt, inte bara till tavlor och installationer av olika slag, utan även på något så självklar som en mugg =)


Ordet Kurbits kommer ifrån latinska ordet Curcurbita och tyska ordet Kürbis , tillsammans så betyder dom PUMPA :D Detta då buketterna ofta innehåller pumpa liknande figurer.


Något jag älskar men som jag ännu inte hunnit med att köpa är ett par #Woolisar


  Så inspirerande, konst och hantverk, allt i ett =) Snygggt är det också <3!


Ordet Pumpa och pumpan i sig är ju underbar och inspirerande Man tänker direkt på hösten, löven och dom starka färgerna, dock en kontrast till den gamla sortens Kurbits, lite lustigt men ändå rätt så rolig fakta att veta <3


Kurbits är mångsidigt kan ses på allt från strumpor till heminredning.


 


Helt klart en vinnare i dalarnas värld av konst: )


//Becca



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av B - 17 mars 2014 10:04

Nu va det ett tag sedan som sagt, jag har inga ursäkter och ingen förklaring till varför, en tillfällig brist på inspiration kanske? Eller bara jag som känt att egentid behövdes, jag har funderigar på kommande inlägg, har sett att återbruk är av ett ...

Av B - 14 februari 2014 10:12


                                                            
                                              Alla hjärtans dag, en dag att tillägna vackra känslor, inte enbart kärlek till en partner men även kärleken till familj, vänner och släkt....

Av B - 6 februari 2014 09:44

Dagens inlägg får handla om min kärlek för abstrakt konst, abstrakt konst är enklast förklarat som ett icke konkret objekt som variera ut efter åskådaren och dess uppfattning av konstnärens verk. För mig så måste den abstrakta konsten kittla sinnet, ...

Av B - 5 februari 2014 08:43

Idag blir det ett personligt inlägg, för er läsare som inte känner mig så gick min pappa hastigt bort i början av 2013, Den 9de Januari för att vara mer exakt, en hjärtinfark, far hade varit sjuk ett tag och vi hade precis förlorat vår älskade gammel...

Av B - 3 februari 2014 19:17

Denna dag var också en lång dag, gymmade med min väninna V och blev nerstirrad av en äldre herre på säkerligen 60+, det var mindre trevligt, men men ^^ Ut över hämta och lämna skruttisarna på dagis så var min lilla treåring en stor tjej på vägen hem ...

Ovido - Quiz & Flashcards